divendres, 6 de febrer de 2015

UN TOMB PER REGGIO EMILIA: PART IV. COM ÉS L'ADULT?

Sovint parlem de la figura de l'infant: què fa? com ho fa? què necessita?, reflexionem i dialoguem entorn a què és la infància, que vol dir ser nen/a... però també cal reflexionar sobre què vol dir ser mestre? quin paper es reserva per l'adult que acompanya els processos dels infants?



En la filosofia de Reggio Emilia, l'adult reconeix que els infants poden expressar-se amb els cent llenguatges; aquesta tasca requereix d'escolta i atenció. I aquí tornem de nou al concepte de "pedagogia de l'escolta" que vam tractar a la segona part d'aquest viatge (la imatge d'infant). 

"Pedagogia que neix de la intuïció que l'infant és un investigador per excel·lència amb la capacitat i curiositat de produir teories interpretatives" (Carla Rinaldi)
Sota aquesta visió del rol de l'adult davant de la imatge d'infant, és molt important la reflexió, el compartir, fer intercanvis, dialogar amb els infants i també amb els companys/es de feina. Es realitzen trobades periòdiques, no només amb els membres de l'equip de l'escola, sinó també amb altres grups de treball, d'altres centres. D'aquí sorgeix la necessitat de formació. El temps de formació és vital, no només setmanalment, sinó diàriament per tal de fer un recorregut sobre què ha passat amb els infants al llarg del dia. Les hores de formació estan reconegudes dintre de l'horari laboral (els/les mestres treballen 36 hores setmanals, de les quals 30-31h són a l'aula i 5h de formació). 
Aquesta formació ha de generar reflexió en els docents sobre el seu pensament i les seves pràctiques; convidant-los a transformar-se dia rere dia.




Un aspecte destacable de les escoles de Reggio Emilia és la parella educativa. El fet de ser dos dintre de l'aula fa possible una relació molt propera amb els infants i les seves famílies. Es tracta d'una forma de treballar que permet organitzar-se en petits grups per tal d'afavorir l'intercanvi i les experiències.

"El ser mestre és un ofici on no es pot permetre pensar en petit" (Loris Malaguzzi)
Així doncs, la comunicació i l'intercanvi són estratègies molt importants que es viuen dia a dia durant tot l'any.

El que es vol aconseguir és que l'adult arribi cada dia a l'escola per aprendre dels infants a través de l'observació de les seves accions i reflexions. Aquestes reflexions han de ser sempre acompanyades de diàlegs en grup per compartir punts de vista i inquietuds.

Una eina que fan servir els/les mestres de les escoles de Reggio Emilia per recolzar les observacions i reflexions és la documentació, però a aquest tema dedicarem un apartat en profunditat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada