dimecres, 12 d’octubre de 2011

"L'AUTONOMIA PORTA BATA?"

Al blog Menuts i Ganàpies he llegit aquest article força interessant:
 
El terme AUTONOMIA, és força modern, i s’estudia , generalment , en Psicologia Evolutiva. La seva definició ens diu que, una persona autònoma és aquella capaç de prendre decisions sense intervencions alienes.Però bé, què passa quan parlem de l’autonomia dels infants? Hi ha moltes teories i moviments educatius que ens parlen d’educar per a serautònoms, d’ensenyar a l’infant a ser independent. 
Tornem a 
l’etimologia de la paraula: 

                         AUTO= un mateix + NOMIA= norma.
És a dir , fer les pròpies normes. El que pot sonar a anarquia, no és més que el procés de creixement personal, dit d'una altra forma, quan parlem de normes, no ens referim a normes generals (doncs aquestes... no les podem triar),parlem de la recerca dels recursos, dels PROPIS recursos, per tal de superar els obstacles que se’ns van presentant al llarg de la vida. 
Així doncs, l’autonomia s’ensenya? No, però sí que s’aprèn, i per aprendre cal practicar, i per practicar, cal detectar un problema, per tal de buscar els recursos per superar-ho, per equivocar-se i buscar-ne d’altres. 
Per a que un infant s’iniciï en el procés d’autonomia, necessita d’un adult que l’acompanyi, i que li verbalitzi situacions noves.
Per exemple, quan se’ns parla de l’ús de la bata a les escoles, quan s’avalua si un infant és autònom o no, pel fet de saber posar-se la bata, i qui diu la bata diu la sabata, la jaqueta... o si a casa, els ensenyem l’hàbit de rentar-se les mans abans de dinar, hem de ser conscients, que no els estem ensenyant a ser autònoms, estem ensenyant un hàbit. 

Acompanyar-los en el procés d’autonomia, seria deixar que l’infant detectés que està brut i es vol rentar les mans perquè les  vol tenir netes. Que l’infant detectés que la seva sabata està descordada i el fa ensopegar i per això vol aprendre a cordar-se-la.Que al menjador o a l’hora de pintar s’embruta i per això necessita posar-se una bata o davantal per a cobrir-se. Cal tenir molt present i aclarida la terminologia, sobretot quan la utilitzem els professionals de l’educació, doncs si confonem els significats, pot passar el que ens està succeint a la nostra societat: que accelerem processos saltant-nos passos. Així doncs, per a parlar d’autonomia, cal parlar de respecte, d’observació. Per a ser un ésser autònom, cal embrutar-se,equivocar-se, caure, aixecar-se... el que no tinc tan clar és que calgui saber  posar-se la bata.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada