Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Montessori. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Montessori. Mostrar tots els missatges

diumenge, 23 de novembre del 2014

PRE-ESCRIPTURA, PRE-LECTURA, PRE-ESCOLAR... PRE-OCUPACIÓ!!

El prefix "pre-" vol dir "abans de...". El terme pre-escolar ja està caducat, però no obstant es continua utilitzant. Què vol dir "pre-escolar"? Que els infants abans d'anar a l'escola són pre-infants? Actualment, a Catalunya, diem "Educació Infantil", terme que va sorgir a partir de la LOGSE (1990). Mentre que l'educació Pre-escolar o el Parvulari perseguia la socialització dels infants, acostumar-los a horaris i normes, educar els seus sentits, preparar-lo per a aprenentatges propis de l'educació formal (lectura, escriptura...)... l'Educació Infantil té la finalitat de "contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual dels infants" (LOE Art. 12.2). Tot que el Parvulari no existeix, continuem referint-nos a P3, P4 i P5 (pàrvuls, 3 anys; pàrvuls, 4 anys i pàrvuls, 5 anys). Una altra incongruencia més del sistema d'educació anacrònic en el que vivim. 

No obstant, aquesta entrada està més encaminada a fer una reflexió sobre els processos de pre-escriptura i pre-lectura, que tant preocupen a mestres i famílies. Mentre que a Catalunya estem preocupats per quan començaran a llegir i escriure els nostres nens i mirem a l'escola del costat per veure el nivell que tenen; a Finlàndia no aprenen a llegir ni a escriure fins als 7 anys. Prepararé una entrada sobre l'adquisició de l'escriptura i els procesos neuropsicològics que hi intervenen. Mentrestant vull recordar la meravellosa feina que va fer la doctora Maria Montessori per a la innovació en l'educació. D'entre les seves àrees, destaco la Vida pràctica com a protagonista d'aquest post. 

Les propostes i activitats de Vida Pràctica tenen l'objectiu d'ajudar a l'infant a ser més autònom i independent. Són activitats que tenen a veure amb tenir cura de l'entorn, de sí mateix... Transvassaments, neteja d'objectes personals... Però més enllà d'introduir als infants en la "vida pràctica", també tenen un rerefons que ajuda al desenvolupament de la coordinació viso-motriu. Considero que són els millors exercicis de "pre-escriptura" i "pre-lectura" que poden fer els infants. 

Vegem uns exemples típics de pre-escriptura a l'escola (també anomenada "grafomotricitat" en un intent de suavitzar el concepte, però fent exactament el mateix):




Segons alguns mestres, als infants els agrada els dibuixos i els són unes fitxes molt motivadores i divertides. No dubto pas que als infants els agradin, però sí que dubto de la seva utilitat. Realment, no entenc per què es fan servir; sobretot les primeres fitxes, que es realitzen amb infants de 3 anys (o més petits, inclús), els quals no tenen força suficient per agafar el llapis correctament i que dibuixen i realitzen traços pel simple plaer del moviment, sense cap intencionalitat, com se'ls demana en aquestes feines. Per tant, van en contra del seu propi desenvolupament i evolució.

Maria Montessori proposa tota una sèrie d'activitats que serveixen per a les mateixes finalitats però sent més significatives i manipulatives.


Les propostes es presenten en safates. Cada safata proposa una activitat: transvassament de sòlids, de líquids, amb instruments (pinces, pipetes, culleres...)... En principi estan pensades perquè els infants les realitzin de forma individual, però si algun infant mostra interès en fer-ho acompanyat, no hi trobo l'inconvenient. Cal procurar que hi hagi suficients safates perquè tots els infants puguin tenir-ne una. I intentar que els materials i propostes vagin variant i canviant en funció de les necessitats i interessos dels infants. 




Característiques d'aquestes activitats:
  • Coordinació viso-motriu. En un primer moment els transvassaments es realitzen d'un recipient a un altre, sense eines. La introducció d'instruments pel trapàs seria com el llapis que fem servir per escriure.
  • Direccionalitat: si us fixeu, els transvassaments es realizen d'esquerra a dreta, seguint la direccionalitat de la lectura i escriptura.
  • Manipulació: són activitats completament vivencials amb estris quotidians. Els materials que es fan servir per a transvassar són diversos i poden ser tant líquids com sòlids (cotó fluix, arròs, llenties, cigrons, blat de moro...). 
  • Material: els materials són quotidians, com ja s'ha comentat. Sovint es fa servir materials com el vidre, metall, fusta... el més propers a la realitat possible. 
  • Organització: es tracta d'una proposta amb un ordre molt intuitiu i sensible. És molt fàcil pels infants utilitzar-lo i tornar-lo a guardar de la mateixa manera. 
  • Autonomia: els infants poden realitzar aquestes activitats amb total autonomia, sense dependre de l'adult. 

També hi ha altres propostes que s'organitzen també en safates:

Capsa amb models per a retallar

Recerca de parelles i doblegar mitjons.

Netejar una cargolina amb diferents elements (esponges, raspalls...).

Agrupació de cada clau amb el seu cadenat, amb la correponent activitat d'obrir-lo i tancar-lo.

Estendre la roba. També es pot fer amb la roba de les nines.

Col·locar les piles a una llanterna.

Relacionar cada tapa amb el seu pot i el treball d'obrir-los i tancar-los.

També són activitats de la vida pràctica tenir cura i regar les plantes, netejar l'aula, doblegar tovallons... Són, per tant, activitats relacionades amb la vida quotidiana dels infants. Ells i elles sempre mostren un gran interès per tot allò que fan els adults i volen imitar-nos en tot. Així que les propostes de vida pràctica Montessori els ofereix una possibilitat d'imitar-nos, fent coses reals, en situacions reals. 

Sense ser gran experta del mètode Montessori, he fet la meva pròpia interpretació i úsos pràctics d'aquestes activitats a l'aula ordinària. 

Si bé defenso i admiro el treball de Montessori, també he d'admetre que tot mètode o pedagogia necessàriament ha d'estar contextualitzada. Aquest, en concret, sorgeix a principis del segle XX i persegueix uns ideals perfectes per a la societat del moment. Considero que, actualment, les doctrines metòdiques comencen a allunyar-se de les veritables necessitats dels infants. Així doncs, el mètode com a tal, amb les seves fases i els seus adults com a "guies" no són reals en el context i el moment històric en què vivim. Adjunto un vídeo on, a més de mostrar a trets generals l'àrea de vida pràctica, també es pot veure un exemple de "metodisme", en un moment on apareix una nena doblegant uns tovallons:


I alguns exemples més:


divendres, 31 d’agost del 2012

142è ANIVERSARI DEL NAIXEMENT DE MARIA MONTESSORI















"El camí de l'educació ha de seguir el camí de l'evolució: caminar i mirar sempre més enllà de manera que la vida de l'infant s'enriqueixi cada vegada més". Maria Montessori.


 Maria Montessori va ser una educadora, científica, metge, psiquiatra, filòsofa, psicòloga, feminista i humanista italiana que va fundar la Casa dels Nens, espai on els infants anaven fent sense la supervisió d'un adult. Montessori considerava que els infants havien de tenir llibertat i un ambient preparat amb materials adequats, per a aprendre. 

El mètode que va crear María Montessori es basa en:
  • Permetre la llibertat de moviment dintre de l'aula i a l'escola.
  • Oferir materials específics amb els quals els infants puguin passar d'allò concret a l'abstracció, al seu propi ritme. 
  • Llibertat dels infants per a escollir la feina que es desitgi per a cada moment. 
  • Barreja d'un mínim de tres edats dintre de la mateixa aula (per a evitar els excessos de competitivitat i fomentar la cooperació entre els infants). 
  • Evitar la limitació temporal en l'ús dels materials de forma que s'ajudi a aconseguir elevats graus de concentració. 
  • El mestre/a, format en el mètode, presenta els diferents materials i es converteix en un observador que reduïrà al mínim les intervencions i confiarà en la voluntat natural de la feina dels infants. 

Per a celebrar aquest dia especial, us deixo alguns enllaços i vídeos on podeu trobar informació sobre María Montessori. Espero que els gaudiu!






I una web molt interessat amb moltíssima informació sobre Montessori:



A continuació us deixo l'enllaç a la pel·lícula Maria Montessori, una vita per i bambini, dirigida per Gianluca Maria Tavarelli. Està subtitulada al castellà i es divideix en dues parts, cadascuna de les quals té una durada d'una hora i mitja.







dimarts, 31 de maig del 2011

L'educació Montessori en en el segle XXI Una mirada des de la neurociència

Les invitamos a participar de este curso que daremos en el ICE (Institut de les Ciències d'Educació) de la Universitat de Barcelona durante este verano, en el cual profundizaremos sobre la estrecha relación que hay entre la educación Montessori y la Neurociencia y el respaldo que existe desde esta última para mejorar las prácticas de aula. Una propuesta educativa completamente vigente y necesaria para los tiempos que estamos viviendo. 
Es un curso dirigido a maestros y maestras,  donde se complementará teoría y práctica (áreas de Sensorial y Vida Práctica), descubriendo posibilidades de aplicación de algunos elementos de la metodología Montessori en las escuelas y comunidades educativas de referencia de cada participante. 
Para mayor información y proceso de inscripción, consultar la web del Instituto de Ciencias de la Educación de la UB en el siguiente enlace:



Un abrazo,
Marco y Betzabé

www.montessoricanela.es>>